Η κατ'άρθρον στάση του ΚΚΕ στη πρώτη ψηφοφορία αναθεώρησης του Συντάγματος

Το ΚΚΕ κατά την πρώτη ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής επί των προτάσεων αναθεώρησης του Συντάγματος καταψήφισε τις προτάσεις που αποβλέπουν, όπως τόνισαν ο γγ της ΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας και όλοι οι ομιλητές εκ μέρους του κόμματος, «στην ισχυροποίηση και θωράκιση του αστικού πολιτικού συστήματος», «στην συνταγματοποίηση των μνημονίων και των απαιτήσεων του μεγάλου κεφαλαίου» και στην «εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας».

Συγκεκριμένα:

Το ΚΚΕ καταψήφισε την πρόταση για εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, στην οποία συγκλίνουν και ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ, καθώς όπως έχει επισημάνει η εν λόγω πρόταση αποτελεί όχημα για την σταθερότητα στην διακυβέρνηση της χώρας, «δηλαδή στην απρόσκοπτη συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής», μέσα από την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της Βουλής.

Σημειώνει ακόμα ότι η πρόταση για άμεση εκλογή του ΠτΔ από τον λαό, αντικειμενικά άμεσα ή σε μια μελλοντική αναθεώρηση, θα ανοίξει τον δρόμο για διεύρυνση του ρόλου του ΠτΔ στο πολιτικό σύστημα, με πιθανή αύξηση των αρμοδιοτήτων του, κάτι με το οποίο το ΚΚΕ διαφωνεί. Επίσης δεν παραλείπει να επισημάνει ότι η τελευταία αυτή πρόταση απορρίφθηκε και από βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Το ΚΚΕ καταψήφισε και την πρόταση για "εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας" την οποία εντάσσει στη δέσμη των προτάσεων που επίσης στοχεύουν στην απρόσκοπτη συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής μέσω της διασφάλισης της κυβερνητικής σταθερότητας. Σημειώνει ότι η συγκεκριμένη πρόταση φθάνει στο σημείο όπου προτάσεις δυσπιστίας που υπερψηφίζονται από τη Βουλή, να μην οδηγούν σε πτώση της κυβέρνησης και εκλογές, αλλά είτε να αναζητείται νέο κυβερνητικό σχήμα με άλλον πρωθυπουργό, είτε να παραμείνει μια κυβέρνηση μειοψηφίας που έχει χάσει την πλειοψηφία της στη Βουλή ή και στον λαό.

Το ΚΚΕ καταψήφισε προτάσεις οι οποίες «υπό τον ψευδεπίγραφο τίτλο», όπως έχει επισημάνει, "διεύρυνση των κοινωνικών δικαιωμάτων", «προωθούν τις ευρωενωσιακές και μνημονιακές πολιτικές σύμφωνα με τις απαιτήσεις του μεγάλου κεφαλαίου».

Πιο συγκεκριμένα καταψήφισε:

- Άρθρο 21 παρ. 1 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (Εγγύηση του κράτους σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης για όλους) καθώς με την πρόταση αυτή «προωθείται η συνταγματοποίηση μιας στρατηγικής που σαρώνει εργατικά και κοινωνικά δικαιώματα για την ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου και περιορίζεται μόνον σε ορισμένα ανεπαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων φτώχειας και λειτουργεί ως εργαλείο συμπίεσης προς τα κάτω του λαϊκού εισοδήματος».

- Άρθρο 21 παρ. 3 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (κοινωνικό δικαίωμα η υγεία, υποχρέωση του κράτους να παρέχει καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικές παροχές υγείας, κατοχύρωση Εθνικού Συστήματος Υγείας), καθώς θεωρεί ότι η πρόταση περιορίζεται ουσιαστικά στο να κατοχυρώνει ένα ελάχιστο επίπεδο παροχών ιατρικής φροντίδας από το κράτος.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι η υγεία δεν είναι εμπόρευμα και διεκδικεί την πλήρη διασφάλιση από το Σύνταγμα, της παροχής υπηρεσιών υγείας-πρόνοιας αποκλειστικά από το κράτος και δωρεάν, με απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

- Άρθρο 22 παρ. 2 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (Γενικοί ελάχιστοι όροι εργασίας με βάση διεθνείς συμβάσεις κλπ). Το ΚΚΕ θεωρεί ότι όπως έχει η πρόταση για καθορισμό με νόμο των ελάχιστων ορίων εργασίας με βάση τις διεθνείς συμβάσεις, «μπορεί να αξιοποιηθεί για την κατοχύρωση πολιτικών καθορισμού του κατώτατου μισθού με νόμο και με αποκλεισμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων, όπως γίνεται σήμερα με τον αντεργατικό μνημονιακό νόμο της ΝΔ τον οποίο ενεργοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ». Σημειώνει ακόμα ότι «θα μπορούσε στη ρύθμιση του Συντάγματος, όπως ισχύει σήμερα, να προστεθούν ρήτρες για μονομερή προσφυγή στη διαιτησία και για εφαρμογή της ευνοϊκότερης για τους εργαζόμενους ρύθμισης».

- Άρθρο 22 παρ. 5 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (κοινωνική ασφάλιση ως κοινωνικό δικαίωμα, ενιαίο σύστημα καθολικής κάλυψης στα πλαίσια δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας). Στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνει το ΚΚΕ, εισάγεται ο όρος της ανταποδοτικότητας, η οποία αποτέλεσε τον πολιορκητικό κριό για όλους τους αντιασφαλιστικούς νόμους και για τη διάλυση του όποιου κοινωνικού χαρακτήρα της ασφάλισης. Το ΚΚΕ υποστηρίζει τη διασφάλιση του δημόσιου αποκλειστικά χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης.

Έχοντας ως αφετηριακή θέση ότι η Παιδεία, Υγεία-Πρόνοια δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα και πρέπει να παρέχονται αποκλειστικά από το κράτος και δωρεάν με απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητα στους τομείς αυτούς, το ΚΚΕ καταψήφισε και την πρόταση της ΝΔ για την αναθεώρηση του άρθρου 16 ( Ίδρυση Πανεπιστημίων από ιδιώτες).

- Άρθρο 21 προσθήκη παρ. 7 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (Νερό και ενέργεια και δίκτυα διανομής τους σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και υπό δημόσιο έλεγχο). Το ΚΚΕ θεωρεί ότι η προσθήκη είναι ψευδεπίγραφη και υπηρετεί την στρατηγική της απελευθέρωσης, στους τομείς αυτούς, «δίνοντας έτσι τη δυνατότητα να παραχωρούνται για εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους, με το κράτος σε ρόλο τροχονόμου» και για αυτό την καταψήφισε.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι τα κοινωνικά αγαθά όπως το νερό, η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο πρέπει να είναι αποκλειστικά ιδιοκτησία του κράτους και να απαγορεύεται η παραχώρηση τους για εκμετάλλευση σε οποιοδήποτε τρίτο για αυτό και δεν μπορεί να συμφωνήσει με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το ΚΚΕ καταψήφισε επίσης την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση του άρθρου 28 παρ 2 που αναφέρεται σε δημοψήφισμα, η διενέργεια του οποίου θα είναι στην ευχέρεια της εκάστοτε κυβέρνησης, για την κύρωση διεθνούς συμφωνίας που προβλέπει μεταβίβαση κυριαρχικών δικαιωμάτων. Το ΚΚΕ υποστηρίζει την πλήρη κατάργηση του άρθρου 28 για να μην επιτρέπεται η εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας.

Επίσης πρότεινε να τροποποιηθεί το άρθρο 27 για να μην επιτρέπεται η διέλευση ξένων στρατευμάτων από τη χώρα μας. Υπενθυμίζει, επίσης, ότι και οι προηγούμενες και η σημερινή κυβέρνηση για την παραχώρηση βάσεων και άλλων κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας στις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ κλπ δεν ενημερώνουν ούτε τη Βουλή.

Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» στα εξής άρθρα:

- Άρθρο 3 (Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (Θρησκευτική ουδετερότητα του Κράτους, διατήρηση της επικρατούσας θρησκείας). Το ΚΚΕ υποστηρίζει το υπερώριμο αίτημα για τον πλήρη διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας και κατάργηση του άρθρου 3 σχετικά με επικρατούσα θρησκεία, η οποία όσο παραμένει στο Σύνταγμα έχει κανονιστικές έννομες συνέπειες, όπως απέδειξαν και οι σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ για το μάθημα των θρησκευτικών.

Σημειώνει ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ως κατεύθυνση την ενοποίηση όλου του άρθρου σε μια παράγραφο το οποίο, από τη μια θα αναφέρει τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους και από την άλλη θα αναφέρει την επικρατούσα θρησκεία. Η αναφορά αυτή θα έχει έννομες συνέπειες και σε κάθε περίπτωση δεν είναι διαχωρισμός Εκκλησίας- Κράτους.

- Άρθρο 44 παρ.2 (Πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για λαϊκά δημοψηφίσματα). Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι και το ίδιο ζητά τη διενέργεια δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία, θεωρεί ωστόσο ότι οι προϋποθέσεις που θέτει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ καθιστούν την εφαρμογή του σχεδόν αδύνατη.

Επιπλέον, σημειώνει το ΚΚΕ, εξακολουθεί και για τη διεξαγωγή ή μη του δημοψηφίσματος να έχει τον τελικό λόγο η εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία, μέσα από την ερμηνεία που της ανατίθεται για αν το προτεινόμενο από τον απαιτούμενο αριθμό πολιτών δημοψήφισμα, πράγματι αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα ή νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό θέμα.

- Άρθρο 54 παρ. 1 και συμπλήρωση του άρθρου με ερμηνευτική δήλωση πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Το ΚΚΕ υποστηρίζει την ανάγκη συνταγματικής κατοχύρωσης της απλής και ανόθευτης αναλογικής και θεωρεί ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για "αναλογικό εκλογικό σύστημα" κι όχι για απλή αναλογική, αφήνει περιθώρια για «καλπονοθευτικά εκλογικά συστήματα», όπως φαίνεται και από την ερμηνευτική δήλωση-πρόταση που «επιτρέπει την κλοπή εδρών από τα μικρότερα κόμματα σε ποσοστό μέχρι και 10%». Εξ αιτίας αυτών το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» στην αναθεώρηση του άρθρου 54 παρ.1. και καταψήφισε την ερμηνευτική δήλωση

- Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για ψήφο ομογενών με μόνιμη εγκατάσταση στο εξωτερικό. Προσθήκη στο άρθρο 54 παρ.4. Το ΚΚΕ έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις «ώστε να μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα όσοι έχουν ουσιαστικούς δεσμούς με την πατρίδα και όχι να διαμορφώνεται το εκλογικό αποτέλεσμα εκτός Ελλάδας» και με αυτές τις προϋποθέσεις, είναι ανοικτό σε περαιτέρω συζήτηση του θέματος.

Το ΚΚΕ υπερψήφισε συνολικά δέκα πέντε (15) διατάξεις (10 από αρχική πρόταση και 5 από συμπληρωματικές), που αφορούσαν έντεκα (11) άρθρα του Συντάγματος.

Συγκεκριμένα από την πρόταση αναθεώρησης του ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε:

- Άρθρο 3 παρ. 3 Κατάργηση της σχετικής παραγράφου που καθιέρωνε το αναλλοίωτο του κειμένου της Αγίας Γραφής και την δυνατότητα π.χ. μετάφρασής της στα νέα ελληνικά, μόνο ύστερα από έγκριση της Εκκλησίας της Ελλάδας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

- Άρθρο 22 παρ. 1 Αναγνώριση ίσης αμοιβής για ίσης αξίας εργασία, ανεξάρτητα από ηλικία

- Άρθρο 22 παρ. 4 Αναγνώριση ότι η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας.

- Άρθρο 33 παρ. 2 Κατοχύρωση του πολιτικού όρκου για την ορκωμοσία του Προέδρου της Δημοκρατίας.

- Άρθρο 59 παρ. 1 Κατοχύρωση του πολιτικού όρκου για την ορκωμοσία των βουλευτών

- Άρθρο 59 παρ. 2 Κατάργηση του θρησκευτικού όρκου των αλλόθρησκων βουλευτών, στην κατεύθυνση της κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου.

- Άρθρο 73 Καθιέρωση λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας.

- Άρθρο 86 παρ. 3 Περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης Υπουργών, ιδίως μέσω της κατάργησης της αποσβεστικής προθεσμίας (σύντομης παραγραφής) και της κατάργησης της δυνατότητας αναστολής της δίωξης, της προδικασίας ή της κύριας διαδικασίας σε βάρος Υπουργού, από τη Βουλή.

- Άρθρο 86 (προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης). Αναφορά ότι το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 86, ειδική ποινική μεταχείριση Υπουργών, όσο διατηρείται, μετά την αναθεώρηση της παρ. 3 του άρθρου που είδαμε αμέσως πιο πάνω, αφορά αποκλειστικά στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά τη διάρκεια (π.χ. απιστία) και όχι επ' ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων (π.χ. ξέπλυμα μαύρου χρήματος, δωροληψία κλπ.), τα οποία θα διώκονται και θα εκδικάζονται από τα κοινά ποινικά δικαστήρια. Το ΚΚΕ διεκδικεί την πλήρη κατάργηση του άρθρου 86. Ψήφισε για να δοθεί ώθηση στην αναθεώρησή του, ασκώντας ταυτόχρονα κριτική για το γεγονός «ότι τόσο η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ όσο και η πρόταση της ΝΔ δεν αγγίζουν τον βασικό πυρήνα του νόμου περί ευθύνης υπουργών, που είναι η δυνατότητα της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να ασκεί ή να ανακαλεί την ποινική δίωξη. Κατά συνέπεια αυτές οι προτάσεις δεν υλοποιούν το πάγιο αίτημα για πλήρη κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, έτσι ώστε να υπάρχει ισονομία με τους απλούς πολίτες».

- Άρθρο 102 παρ. 2. Καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος στις τοπικές εκλογές, θέσπιση τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών και αναγνώριση δυνατότητας απονομής εκλογικού δικαιώματος σε αλλοδαπούς με μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα.

- Άρθρο 5 παρ. 2 (συμπληρωματική). Κατοχύρωση απόλυτης προστασίας ζωής, τιμής και ελευθερίας, χωρίς διάκριση φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

- Άρθρο 24Α (συμπληρωματική, που την στήριξαν και οι ΑΝΕΛ). Προστασία της άγριας ζωής, της ευζωίας όλων των ζωικών ειδών και ιδίως καθιέρωση αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης, φύλαξης, μεταφοράς και εισαγωγής τους. Το ΚΚΕ σημειώνει ότι το άρθρο αυτό δεν συγκέντρωσε τις απαιτούμενες 151 ψήφους, με ευθύνη όλων των άλλων κομμάτων.

- Άρθρο 25 παρ. 3 (συμπληρωματική-την στήριξαν και οι ΑΝΕΛ). Εισαγωγή της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατάργηση της ισχύουσας διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος.

- Άρθρο 101 παρ. 4 (συμπληρωματική). Εύρυθμη και απρόσκοπη λειτουργία της διοίκησης και της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.

- Άρθρο 101 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (συμπληρωματική). Προσαρμογή του διοικητικού μοντέλου στο περιβάλλον των νησιωτικών και ορεινών περιοχών με την εκπόνηση επιχειρησιακών σχεδίων και την παροχή κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους.

Από την Πρόταση Αναθεώρησης της ΝΔ, το ΚΚΕ υπερψήφισε δύο διατάξεις που αφορούσαν δύο άρθρα του Συντάγματος.

Ειδικότερα:

- Άρθρο 68 παρ. 2. Δυνατότητα της Βουλής να συνιστά δύο, ανά βουλευτική περίοδο, εξεταστικές επιτροπές, εφόσον η σχετική πρόταση υπερψηφιστεί από τα δύο πέμπτα του συνόλου των βουλευτών.

- Άρθρο 89 παρ. 4. Απαγόρευση σε εν ενεργεία ή διατελέσαντες δικαστικούς λειτουργούς επί τριετία μετά την αποχώρησή τους από το σώμα να συμμετέχουν με οποιαδήποτε ιδιότητα στην κυβέρνηση και να τοποθετηθούν σε πολιτικές θέσεις.

Αναφορικά με την συζήτηση για το θέμα της δεσμευτικότητας της κατεύθυνσης, η τοποθέτηση του ΚΚΕ ήταν ότι το θέμα δεν έχει καμία πρακτική αξία, καθώς τον τελικό λόγο θα τον έχει η επόμενη Βουλή που θα είναι αναθεωρητική. Για αυτό το λόγο το ΚΚΕ και άλλα κόμματα στο παρελθόν -όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, για τον οποίο το ΚΚΕ επισήμανε ότι στην παρούσα αναθεώρηση αλλάζει θέση- «δεν θέλαμε να συγκεντρώνεται στην προτείνουσα Βουλή ο αριθμός των 180 βουλευτών σε κρίσιμες συνταγματικές διατάξεις, που θα έδινε λευκή επιταγή στην επόμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία να κάνει την αναθεώρηση κατά το δοκούν». Το ΚΚΕ σημειώνει, τέλος, ότι τα άλλα κόμματα αλλάζουν θέση ανάλογα με το αν είναι κυβέρνηση ή στην αντιπολίτευση. Το μεν κόμμα που είναι στην κυβέρνηση κάθε φορά θέλει να υπάρχει δεσμευτικότητα, το δε κόμμα που είναι στην αντιπολίτευση και φιλοδοξεί να γίνει κυβέρνηση θέλει να έχει λυμένα τα χέρια, να έχει ελευθερία κίνησης στην επόμενη Βουλή.

 

Λεπτομέρειες στη συνδρομητική σελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.
NEWS ROOM
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ