Ζωή με πατίνι και όχι ζωή πατίνι!

Κείμενο και φωτογραφίες του Μπάμπη Γιαννακίδη
Μια νέα πραγματικότητα αποτελούν εδώ και αρκετούς μήνες τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters) στη Θεσσαλονίκη, την πρώτη μεσογειακή πόλη όπου άρχισαν να προσφέρονται (σ.σ. από τον περασμένο Δεκέμβριο) υπηρεσίες έξυπνης κινητικότητας από γνωστή ιδιωτική εταιρεία. Ακολούθησε η Αθήνα ενώ όλα δείχνουν πως στο επόμενο διάστημα, τα e-scooters θα κάνουν την εμφάνισή τους και σε άλλες μεγαλουπόλεις. Παρά τα όποια προβλήματα και τα νομοθετικά κενά που εντοπίστηκαν, οι εμπλεκόμενοι θεωρούν βέβαιο πως τα πατίνια (και όχι μόνο καθώς “ προετοιμάζονται” και τα ηλεκτρικά ποδήλατα) ήρθαν για να... μείνουν!
Η παρουσία τους (είτε ενοικιαζόμενα, είτε ιδιόκτητα) άλλαξε τα δεδομένα στους δρόμους και διευκόλυνε τη ζωή πολλών ανθρώπων, κυρίως νέων, σε ότι αφορά τη μετακίνησή τους. Την ίδια ώρα όμως έκανε “ πατίνι” τη ζωή κάποιων άλλων που τα αντιμετωπίζουν ως απειλή για την ασφάλειά τους. Κι αυτό γιατί η συνύπαρξη πεζών και πατινιών σε αρκετά σημεία της πόλης, όπως για παράδειγμα στο πλακόστρωτο της παραλιακής στη Θεσσαλονίκη, μοιάζει με αέναη περιπέτεια. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση συνύπαρξης πατινιών και αυτοκινήτων σε δρόμους και διασταυρώσεις... με αυξημένο τον κίνδυνο ατυχήματος όταν μπαίνει ζήτημα... προσπέρασης μεταξύ των δύο μέσων.
“ Από την πλευρά μας όπως και εκ μέρους της εταιρείας, συζητήσαμε με την Τροχαία Θεσσαλονίκης τα ζητήματα ασφάλειας και επισημάναμε την ανάγκη διαμόρφωσης ρυθμιστικού πλαισίου που θα καθορίζει τους όρους κυκλοφορίας του νέου μέσου”, είπε μιλώντας στο περιοδικό ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ, ο πρώτος άνθρωπος που υποδέχτηκε και δοκίμασε τα ενοικιαζόμενα πατίνια στη Θεσσαλονίκη, ο απελθών αντιδήμαρχος του κεντρικού δήμου, Σπύρος Πέγκας.
Τα ζητήματα ασφάλειας ήρθαν στο προσκήνιο εσπευσμένα, ιδιαίτερα μετά το πρώτο ατύχημα που κατεγράφη επισήμως στα μέσα Μαρτίου στην Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης και αφορούσε τον τραυματισμό ενός 16χρονου χρήστη ηλεκτρικού πατινιού ο οποίος συγκρούσθηκε με ΙΧ αυτοκίνητο.
Με φόντο την προκαταρκτική έρευνα που παρήγγειλε στα τέλη Μαρτίου ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, Στέφανος Ζαρκαντζιάς, ζητώντας να διερευνηθεί κάτω από ποιο νομοθετικό πλαίσιο κυκλοφορούν τα ηλεκτρικά πατίνια κι εάν παραβιάζονται διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), οι ενδιαφερόμενοι (εταιρεία, τροχαία, χρήστες, τοπικές αρχές) αναμένουν την ανταπόκριση του αρμόδιου υπουργείου σε ότι αφορά τη διαμόρφωση των κανόνων του... “ παιχνιδιού” που, όπως αποδεικνύεται, μόνο παιχνίδι δεν είναι! Ήδη έχει περιοριστεί από 25 σε 20 χιλιόμετρα την ώρα, η μέγιστη ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν τα πατίνια, ενώ ξεκίνησαν ενέργειες ευαισθητοποίησης των χρηστών για τη χρήση προστατευτικού κράνους.
Εν αναμονή των εξελίξεων, πολλές από τις ιστορίες που γράφονται καθημερινά με πρωταγωνιστή αυτό το νέο μέσο μετακίνησης είναι για... γέλια και για κλάματα. Όπως για παράδειγμα η περίπτωση νεαρού που έριξε πατίνι στον Θερμαϊκό (σ.σ. κυκλοφορεί και βίντεο στο διαδίκτυο) ή εκείνες που βρέθηκαν πατίνια σε κάδους σκουπιδιών. Ωστόσο, η συνηθέστερη εικόνα που αντιμετωπίζουν οι Θεσσαλονικείς είναι πατίνια παρατημένα κυριολεκτικά όπου να ΄ναι, ακόμη και στη μέση δρόμων και πεζοδομίων.
Χρειάζεται λοιπόν ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα. Με τη σωστή χρήση το μέσο αυτό αποδεικνύεται γρήγορο, εύχρηστο, οικολογικό και οικονομικό και συγχρόνως, διασκεδαστικό.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.