Εσκόλ Νεβό στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Πρωτοφανής εμπειρία οι πολιτικές διαδηλώσεις που έχουν σαρώσει το Ισραήλ

Τελευταία ενημέρωση: 09:45

 

Το μυθιστόρημα του Εσκόλ Νεβό «Τρεις όροφοι» κυκλοφόρησε πριν από μερικές ημέρες στα ελληνικά (μετάφραση Λουίζα Μιζάν, εκδόσεις Καστανιώτη), προλαβαίνοντας τη συμμετοχή του στη 14η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης.

Ο Νεβό γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ το 1971. Σπούδασε κειμενογράφος στη Σχολή Τίρζα Γκρανότ και ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ. Σήμερα διευθύνει τη μεγαλύτερη ιδιωτική σχολή δημιουργικής γραφής στο Ισραήλ.

Θέμα του, στους «Τρεις ορόφους», όπως και σε προηγούμενα μυθιστορήματά του, είναι οι οικογενειακές και φιλικές σχέσεις στο πλαίσιο μιας κοινωνίας που επιζητεί να αναπροσδιορίσει με ποικίλους τρόπους την ταυτότητά της. Τι ακριβώς, όμως, συμβαίνει με αυτήν την κοινωνία;

«Πρόκειται για το πιο επιτυχημένο βιβλίο μου σε διεθνές επίπεδο» λέει ο συγγραφέας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Οι σχέσεις, οι συγκρούσεις και οι αντιδράσεις μεταξύ των πρωταγωνιστικών του προσώπων συγκίνησαν τους Ιταλούς αναγνώστες του, όσο και τους Ισραηλινούς. Παρόλα αυτά, παραμένω Ισραηλινός και εκείνο το οποίο με ενδιαφέρει είναι τα φαινόμενα τα οποία παρατηρώ στη χώρα μου. Το Ισραήλ αποτελεί ένα έθνος ταυτισμένο με τις κατακτήσεις της υψηλής τεχνολογίας, ενώ την ίδια ώρα μοιάζει να πληρώνει καθημερινά το τίμημα για κάτι τέτοιο. Οι πολιτικές διαδηλώσεις που σάρωσαν τελευταίως τη χώρα, υπήρξαν για πολλούς μια πρωτόφαντη εμπειρία. Οι πολιτικοί προσποιούνται τώρα πως προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα τα οποία έθιξαν οι διαδηλώσεις».

 Μολονότι οι ιστορίες που ξεδιπλώνονται στους «Τρεις ορόφους» δείχνουν αυστηρά ιδιωτικές, το τοπίο που τις περιβάλλει δεν κρύβει τις πολιτικοκοινωνικές του αναφορές: τα κιμπούτς, η αναζήτηση ενός νέου τρόπου ζωής στους συνοριακούς οικισμούς, η στρατιωτική θητεία για άντρες και γυναίκες. Πώς συνδυάζονται όλα αυτά με το ατομικό και το ιδιωτικό;

«Υπάρχει πάντοτε μια όσμωση (σ.σ. χρησιμοποιεί την ελληνική λέξη) μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού. Η επιθετικότητα που διακρίνει έναν από τους ήρωές μου στους "Τρεις ορόφους" οφείλεται στο ότι υπάρχει κάτι κρυφό στην ατμόσφαιρα. Κάτι που έχει να κάνει με τον στρατό. Ακόμα κι αν θέλει να απομακρύνει κανείς το συλλογικό, εκείνο θα βρει τον τρόπο να κάνει την εμφάνισή του και να πετύχει την όσμωση».

Μιλώντας για τον έρωτα, που παίζει σημαντικό ρόλο στο βιβλίο του, ο Νεβό δηλώνει ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν ξέρει καλά μολονότι τον απασχολεί συνεχώς: «Με απασχολεί το πώς παίζεται το ζήτημα του συζυγικού βίου και της μονογαμίας, τι γίνεται με ένα παντρεμένο ζευγάρι όταν έχει ένα προβληματικό παιδί, ποιο είναι το αποτέλεσμα αν ένας άντρας είναι επιτυχημένος επαγγελματικά ή μένει άπραγος σπίτι του. Την ημέρα που θα μάθω τι είναι έρωτας, θα πάψω να γράφω γι' αυτόν».

Προτού κλείσουμε, ο Νεβό θέλει να αναφερθεί σε έναν συγγραφέα ο οποίος του άσκησε μεγάλη επιρροή και υπήρξε καθοριστικός για τη σχέση την οποία ανέπτυξε με τη λογοτεχνία. Πρόκειται για τον Νίκο Καζαντζάκη: «Διάβασα τον "Ζορμπά" όταν ήμουν δεκαέξι ετών και πρέπει να πω ότι γοητεύτηκα. Μεγάλωσα σε ακαδημαϊκό περιβάλλον και ο Καζαντζάκης αποτέλεσε για μένα την απόλυτη ανατροπή: από τη μια πλευρά οι δυνάμεις του ενστίκτου και της φύσης και από την άλλη το υπερεγώ και ο κανονιστικός του κόσμος. Ο Καζαντζάκης με έκανε να γίνω συγγραφέας». 

ΣΗΜ: Το βράδυ 15/5 ώρα 20.30 ο Εσκόλ Νεβό συζητάει στον «Ιανό» (Σταδίου 24) με τον Γρηγόρη Μπέκο, δημοσιογράφο και υπεύθυνο της σειράς ξένης λογοτεχνίας των εκδόσεων Καστανιώτη.


Το πλήρες τηλεγράφημα του Β. Χατζηβασιλείου στη συνδρομητική ιστοσελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana
media