Το «Ναυάγιο με θεατή» του Χανς Μπλούμενμπεργκ, από τις εκδόσεις Αντίποδες

Τελευταία ενημέρωση: 08:55

 

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αντίποδες το βιβλίο του Χανς Μπλούμενμπεργκ «Ναυάγιο με θεατή», σε μετάφραση και επίμετρο Θοδωρή Δρίτσα.

Το θαλασσινό ταξίδι υπήρξε πάντοτε μια απόπειρα υπέρβασης του περιορισμένου και κλειστού βίου του ανθρώπου. Τη θάλασσα όμως την κυβερνούν απρόβλεπτες δυνάμεις και το ναυάγιο είναι ένα ενδεχόμενο που αντιμετωπίζει κάθε ταξιδιώτης. Ο Μπλούμενμπεργκ, σε μια από τις παραδειγματικές μελέτες του για τις θεμελιώδεις μεταφορές της σκέψης, μελετά την εικόνα του ναυαγίου και του θεατή του ως μεταφορά για την ανθρώπινη ύπαρξη. Διερευνά τη θέση του ναυαγού αλλά και την αισθητική και την ηθική του θεατή του ναυαγίου, ξεκινώντας από τις πρώτες χρήσεις του τύπου του ναυαγίου με θεατή στην ποίηση της αρχαιότητας και παρακολουθώντας τις μεταμορφώσεις του στον Μονταίν, τον Βολταίρο, τον Γκαίτε, τον Σοπενχάουερ, τον Νίτσε και τον Μπούρκχαρτ. 

Στο μικρό δοκίμιο «Ενόψει μιας θεωρίας της μη εννοιακότητας», ο Μπλούμενμπεργκ εξηγεί τη λειτουργία των μεταφορών στο πλαίσιο της φιλοσοφίας και εκθέτει το επιστημολογικό θεμέλιο του εγχειρήματός του. Στο επίμετρο του Θ. Δρίτσα αναπτύσσονται τα βασικά στοιχεία της φιλοσοφικής πορείας και της μεθόδου του σπουδαίου Γερμανού φιλοσόφου.

Η έκδοση του «Ναυαγίου με θεατή» αποτελεί ένα πείραμα με την επικαιρότητα του φιλοσοφικού λόγου. Η εικόνα του ναυαγίου βρίσκεται τα τελευταία ιδίως χρόνια στο επίκεντρο του φαντασιακού μας, είτε ως κυριολεξία είτε ως μεταφορά: ζούμε σε μια μεταφορικά διαρκώς ναυαγισμένη χώρα, όντας παράλληλα θεατές των κυριολεκτικών ναυαγίων των άλλων. 


Λεπτομέρειες στη συνδρομητική σελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ
© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή από επισκέπτες της ιστοσελίδας.

eana